A MÁQUINA NA MÁQUINA: DESCONSTRUÇÕES DE ESTRUTURAS SOCIAIS E NARRATIVAS EM “BARTLEBY, O ESCRIVÃO”, DE HERMAN MELVILLE, E EM MEMÓRIAS PÓSTUMAS DE BRÁS CUBAS, DE MACHADO DE ASSIS

Autores

Palavras-chave:

Machado de Assis, Herman Melville, narrativity

Resumo

This paper reflects on the mechanicality of machines produced by advances in industrialization in the nineteenth century and its turn on human subjectivity, considering the Cartesian relationship between body and mind translated by Gilbert Ryle as “the Ghost in the Machine” (1966). Concerning the lieu of the narrator in literature, the premise of this paper is to propose a reading of Herman Melville’s “Bartleby, the Scrivener” (1853) and Machado de Assis’s novel The Posthumous Memoirs of Brás Cubas (1881) as a precursor to the deconstruction brought by twentieth-century scholars such as Michel Foucault and Roland Barthes. The aim is to show how the narrativity proposed by Machado and Melville is a way of dismantling the very narrative as well as producing social criticism.

Downloads

Publicado

2025-02-17

Como Citar

Filizola, M., & Rivera Guerra, A. (2025). A MÁQUINA NA MÁQUINA: DESCONSTRUÇÕES DE ESTRUTURAS SOCIAIS E NARRATIVAS EM “BARTLEBY, O ESCRIVÃO”, DE HERMAN MELVILLE, E EM MEMÓRIAS PÓSTUMAS DE BRÁS CUBAS, DE MACHADO DE ASSIS. Revista Brasileira De Literatura Comparada, 26, e20240986. Recuperado de https://rblc.com.br/index.php/rblc/article/view/760

Edição

Seção

DOSSIÊ

Artigos Semelhantes

<< < 1 2 3 4 5 6 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.